Yone denkt na

18 10 2012

Gisteren ging ik Yone van school halen. Terwijl we over het schoolplein lopen zegt hij in het Nederlands tegen mij: mama als ik later groot ben wordt ik protestant.

Hmmmm. Mijn eerste gedachte is dat het heel onwaarschijnlijk is dat hij het verschil tussen katholicisme en protestantisme kent…dus er moet iets anders in zijn hoofd omgaan.

Hij vervolgt: Je weet wel, die politiemensen die met knuppels mensen op straat slaan en dan hebben ze bloed maar ze doen niemand kwaad, ik wil bij de politie zijn maar niet met de knuppels. Ik wil daar ook zijn en dan ga ik met ze praten.

Ooooh. Ik snap het. Hij heeft het over de demonstraties die we op internet hebben gevolgd waar geprotesteerd wordt tegen de afbrokkelende sociale zekerheid in Spanje. Protestanten protesteren. Als je protesteert ben je natuurlijk protestant. Ik vraag nog of hij bij de politie wil zijn en de orde bewaren tijdens die protesten en demonstraties. Nee, dat is het niet. Hij wil een soort woordvoerder zijn en met de politie gaan praten om te zeggen dat ze moeten ophouden met het verwonden van demonstranten ” omdat de politie vóór de mensen moet zijn en niet tégen. Ik ga dan met de burgemeester van het land praten (na enige uitleg van mij wordt het de burgemeester van Madrid) en ook met de protestanten. Maar dat ga ik pas doen als ik groot ben hoor, dan ben ik wat rustiger dan nu, nu ben ik nog te jong. En als ik dan toch in Madrid ben ga ik bij Sinterklaas op bezoek.”

Ik opper nog: hoe kom je erachter waar Sinterklaas woont?

“Dat weet de burgemeester toch wel? Sinterklaas woont ergens aan de kust omdat de stoomboot er aan een steiger ligt. En dan neem ik een cadeautje voor hem mee. Een chocoladeletter die ik zelf omsmelt tot een S. En een P voor Piet. Goed idee, hè?”

The future is yours, boy!


Actions

Information

One response

25 10 2012
Isabel Gómez

Geweldig!!

Leave a Reply

